Studium zachowania zespolonej belki ciągłej z uwzględnieniem zarysowania płyty
Type
Book
Subtype
Monograph
Authors/Creators
Ministerial publisher
Politechnika Lubelska
ISBN
978-83-7947-197-3
Date
2016
Abstract PL
W pracy przedstawiono wybrane zagadnienia związane z zachowaniem się belek
zespolonych typu stal beton z uwzględnieniem zarysowania płyty. Analizie poddano belki dwuprzęsłowe, jako układy ciągłe, w których zespolenie między częścią stalową a betonową zapewniały łączniki sprężyste w postaci sworzni.
Podstawą do podjęcia takiej tematyki było traktowanie tego zagadnienia
w dotychczasowych badaniach marginalnie i skupianie się głównie na określeniu
nośności granicznej całego przekroju zespolonego, bądź też jego poszczególnych części składowych. Punktem wyjścia do osiągnięcia zasadniczego celu
pracy jakim było rozpoznanie i sprecyzowanie naukowych podstaw uwzględnienia sztywności zarysowanego betonu w konstrukcji zespolonej stały się badania
laboratoryjne zespolonych dźwigarów próbnych o zbliżonej skali do rzeczywistej, które zostały poprzedzone analizą stanu wiedzy w dziedzinie konstrukcji
zespolonych, w szczególności konstrukcji statycznie niewyznaczalnych z betonem w strefach rozciąganych. Przedstawiono także podstawowe – ale związane
z główną tematyką pracy – zagadnienia dotyczące sztywności belek zespolonych
oraz dotychczasową praktykę projektową. Istotną częścią pracy jest również
budowa modeli numerycznych (MES), które zostały wykorzystane do przeprowadzenia obliczeń konstrukcji poddanych badaniom laboratoryjnym. Przeprowadzono również analizę związku konstytutywnego betonu plastycznego ze
zniszczeniem wraz z identyfikacją i interpretacją jego parametrów konstytutywnych. Omawiany model betonu został użyty i zweryfikowany przy opisie materiału w zginaniu (symetrycznym) belki zespolonej. Wyniki badań zawarto we
wnioskach.
Abstract EN
The paper discusses selected issues related to the behavior of steel-concrete
composite beams, including the phenomenon of slab cracking. The analysis focused on double span beams as continuous systems, where the bond between
steel and concrete was ensured by elastic joints in the form of pins.
The reason to address this matter is the fact the majority of studies so far
have disregarded it, concentrating mainly on the issue of determination of the
load bearing capacity of whole composite sections – or of particular components
thereof. The point of departure for arriving at the essential objective of the paper,
which involves identification and specification of the scientific basis of taking
the issue of stiffness of cracked concrete in composite structures, were laboratory tests of composite trial girders of a near-real scale, preceded by an analysis of
the state-of-the-art in the field of composite structures, especially with respect to
statically indeterminate structures with concrete in zones under tension. The
paper features also fundamental – but related to the main theme – issues concerning the stiffness of composite beams and the current design practice. A significant part of the paper has been also devoted to formation of numerical models (finite elements method) used to carry out calculations for structures subject
to laboratory tests. An analysis of the constitutive relation between plastic concrete and destruction, including interpretation of its constitutive parameters has
been also carried out. The discussed model of concrete has been used and verified in the description of material in (symmetric) bending of composite beams.
The test results are included in the proposals.
Keywords PL
belki zespolone
dźwigary
metoda elementów brzegowych
Keywords EN
composite beams
girders
finite element methods
Statistics
Śledziewski, K. (2016). Studium zachowania zespolonej belki ciągłej z uwzględnieniem zarysowania płyty. https://hdl.handle.net/20.500.14629/359

Files
studium.pdf
PDF 11.98 MB
Licence
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-ShareAlike licence 4.0
Accessibility issue?Request a WCAG-compliant file
Publication available in collections: