Dynamiczne obciążenie zawiesi generowane podczas jazdy zestawu transportowego z napędem własnym po trasie kolejki podwieszonej w wyrobisku
Type
Book
Subtype
Monograph
Authors/Creators
Ministerial publisher
Politechnika Lubelska
ISBN
978-83-7947-426-4
Date
2020
Abstract PL
Celem pracy było określenie wartości sił przenoszonych przez zawiesia
trasy kolejki podwieszonej w czasie przejazdu zestawu z napędem spalinowym. Podjęty problem jest ważny z powodu tendencji zwiększania masy
ładunku przewożonego środkami transportu poziomego w kopalniach. Ponadto, w przypadkach określonych przepisami prawa, wymagane jest obliczenie wartości maksymalnych sił przenoszonych na odrzwia obudowy wyrobiska.
Przeprowadzono teoretyczne analizy statycznego obciążenia elementów
zawieszenia (poczynając od wózków i szyn) trasy, które następnie weryfikowano w trakcie bezpośrednich pomiarów sił występujących w poszczególnych cięgnach zawiesi. Dzięki opomiarowaniu zawiesi czujnikami siły na
odcinku trasy dłuższym niż długość ciągnika kolejki podwieszonej, możliwe
było również porównywanie maksymalnych łącznych reakcji w zawiesiach
do wartości obliczonych.
W wyniku badań stwierdzono, że na wartości sił dynamicznych generowanych w zawiesiach ma wpływ masa najcięższego wózka oraz sam fakt
jego przemieszczania się po trasie. Zgodnie z modelami teoretycznymi, siła
w konkretnym zawiesiu była tym większa im większy był kąt, pod którym
było ono zamontowane. Zmienne niezależne, takie jak: prędkość i kierunek
jazdy zestawu (po upadzie/ wzniosie), miały mniejszy wpływ na generowanie siły w zawiesiach. Zwiększenie całkowitej masy zestawu oraz związane z tym większe wartości siły napędowej, działającej w kierunku wzdłuż
trasy, nie miały istotnego wpływu na obciążenie zawiesi. Zaobserwowano
mniejszą amplitudę zmian sił w zawiesiach dla większych prędkości przejazdu zestawu. Obciążenie dynamiczne zawiesi można wyliczać w oparciu
o rozwiązania zagadnień statycznych skorygowane o współczynnik, którego
wartość wyznaczono.
Abstract EN
The objective of this study was to determine the values of forces
transferred through suspension chains of a suspended monorail track during
the drive of a self-powered diesel transportation system. The presented issue
is vital due to tendencies to increase the loading weight transported by the
means of horizontal transport in mines. Moreover, in the cases laid down
by the law it is required to calculate the maximum forces carried by the
heading support.
Theoretical analyses of static load on suspension elements (trolleys and
rails) of the track, then verified by the means of direct measurements of the
forces occurring in each leg of the suspension chain. Using sensors located
on a section of the track longer than drivetrain of suspended monorail also
allowed one to compare the maximum joint reactions in suspension chains
and the calculated values.
As a result of the research conducted it was stated that the values of the
dynamic forces in suspension chains are influenced by the heaviest trolley
as well as the fact of its movement. According to the theoretical models,
force in certain suspension chains increased along with the angle at which
the suspension chain was mounted. Independent variables such as speed
and the direction of the travel of the system (decline/incline) had a less
significant influence on occurrence of forces in suspension chains. Increasing
the total weight of the system and therefore increased drive force acting
along the track did not have a significant influence on the load of suspension
chains. A smaller amplitude of changes to the forces in suspension chains
for higher speeds of the system. Dynamic load of the suspension chains can
be calculated based on the solutions of the statistical problems corrected by
the determined coefficient.
Keywords PL
transport w kopalni
kolejka spalinowa
upad
wznios
zawiesie
Keywords EN
mine transportation
desel monorail
decline
incline
suspension chain
Statistics
Drozd, K., & Nieoczym, A. (2020). Dynamiczne obciążenie zawiesi generowane podczas jazdy zestawu transportowego z napędem własnym po trasie kolejki podwieszonej w wyrobisku. https://hdl.handle.net/20.500.14629/532

Files
dynamiczne.pdf
PDF 152.07 MB
Licence
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-ShareAlike licence 4.0
Accessibility issue?Request a WCAG-compliant file
Publication available in collections: