Warsztat sztukatorski Giovanniego Battisty Falconiego
Type
Book
Subtype
Monograph
Authors/Creators
Ministerial publisher
Politechnika Lubelska
ISBN
978-83-7947-337-3
Date
2018
Abstract PL
Problem warsztatu Falconiego nie został dotychczas rozwiązany,
a obecny stan wiedzy opiera się na analizach stylistyki prowadzonych przez
historyków sztuki. Przy braku dokumentów archiwalnych pojawia się problem
przypisania warsztatowi Falconiego pewnych realizacji, a w dostępnych
opracowaniach brak jest zgodności, a pewne informacje budzą wiele
wątpliwości i pytań. Wobec skromnych źródeł pisanych i określonych zasad
ówcześnie obowiązujących, istnieje potrzeba poszerzenia dotychczasowej
wiedzy o wyniki badań materiałów, technologii i techniki wykonania
poszczególnych elementów dekoracji. Głównym problemem badawczym było
określenie specyfiki warsztatu sztukatorskiego Giovanniego Battisty Falconiego
w oparciu o analizę wykonanych przez niego dekoracji. Realizacja tego zadania
była możliwa przez sprawdzenie, czy istnieje możliwości określenia cech
charakterystycznych dla warsztatu Falconiego na podstawie analizy wybranych
dekoracji sztukatorskich, a następnie czy można zweryfikować wcześniejsze
badania historyków sztuki poprzez analizę warsztatu.
Na podstawie badań i analiz samych dekoracji sztukatorskich udało się
w przybliżeniu odtworzyć technologię przygotowania zapraw oraz technikę
wykonania sztukaterii warsztatu Falconiego. Scharakteryzowano pod względem
mineralogiczno-petrograficznym wszystkie zaprawy sztukatorskie, a także
starano się określić stosowane domieszki organiczne.
Na podstawie badań określono zależności między składem zaprawy,
a techniką wykonania, różne składy zapraw były stosowane do elementów
modelowanych w świeżej zaprawie i do elementów odciskanych z formy.
Jednak podstawowym zadaniem wykonanych analiz stylistycznych dekoracji
i badań fizykochemicznych było pozyskanie i pogłębienie wiedzy mającej
istotne znaczenie dla określenia specyfiki warsztatu Falconiego. Jako kryterium
do przeprowadzenia analizy porównawczej posłużyły cztery elementy, które
charakteryzują warsztat: indywidualna forma dekoracji sztukatorskiej, materiały
i technologia przygotowania zapraw oraz technika wykonania sztukaterii.
W celu udowodnienia twierdzenia o możliwości określenia cech
charakterystycznych dla warsztatu Falconiego na podstawie analizy dekoracji
sztukatorskich, wytypowano grupę główną, do której zaliczono dekoracje
mające potwierdzenie źródłowe: Klimontów, Krosno i Lublin – Dominikanie.
Wykonane badania potwierdziły słuszność przyjętego w niniejszej pracy
założenia o przestrzeganiu receptury na przygotowanie zaprawy, podczas
wykonywania dekoracji sztukatorskiej w warsztacie sztukatorskim Falconiego,
(rodzaj, sposób przygotowania i proporcje składników).
Wynika stąd możliwość odróżnienia sztukaterii warsztatu Falconiego od
dekoracji wykonanych przez innych sztukatorów i zapraw oryginalnych od
późniejszych uzupełnień. W tym celu mając wyniki wzorcowe wykonano analizę porównawczą
wyników. uzyskanych z pozostałych dekoracji. Dla wszystkich badanych
dekoracji stosowano takie same materiały: węglan wapnia, gips i piasek.
Różnice dotyczą proporcji poszczególnych składników i występowania
dodatków organicznych. Dekoracje, przypisane przez historyków sztuki na
podstawie podobieństw stylistyki różnią się jedynie w niewielkim stopniu,
większa ilość różnic pojawia się dla sztukaterii przypisanych jedynie
hipotetycznie, a w czasie kolejnych analiz odrzuconych.
Badania wykonane w pracy pozwoliły ustalić jakościowy i ilościowy
skład zapraw zastosowanych przez warsztat Giovaniego Battisty Falconiego.
Uzyskane wyniki zachęcają do dalszych prac nad określeniem analogii lub
różnic, w przypadku badań obiektów o różnych proweniencjach warsztatowych,
a także nad poziomem twórczości wybranych artystów w stosunku do innych
warsztatów. Sporządzony materiał tworzy podstawy do dalszych badań na
sztukatorstwem oraz analiz porównawczych dekoracji na terenie kraju.
Abstract EN
Giovanni Battista Falconi - stucco artist and sculptor. He was active between
1630 and 1658 in Poland. On November 13th 1639 he received the act of
“servitoriat” from King Władysław IV.
The material and stucco in Giacomo Falcony’s technique has not been
properly researched.
Contemporary documents and notarial deeds, which allowed to establish
"historical technologies" of most of Falconi's decorations, materials and
technologies used by Falconi are not known.
The first documented work is the stucco decoration of the collegiate in
Klimontów. He was invited by the great chancellor Jerzy Ossoliński before
1647. In 1647 Stanislaw Oświęcim, commissioned him to decorate the family
chapel at the Franciscan’s church in Krosno. This is one of the best decorative
complexes of Falconi.
In the years 1654-58 Falconi decorated Tyszkiewicz chapel at the
Dominican’s church in Lublin, of which he himself had designed the interior
architecture.
On the basis of these documented works, other decorations are attributed to
Falconi, recognizably thanks to the typicality of his formal repertoire and to the
ways of execution: the vault of the chapel of S. Carlo Borromeo in the church of
Niepołomice, that of the chapel of S. Dominic in the church of Podkamieńand
later the decorations of the Podhorce castle chapel for Koniecpolski, the vault of
the presbytery of the church of the Piarist‘s Fathers in Rzeszów, the vault of the
one chapel S. Trinity in the church of Ss. Pietro e Paul in Kraków, that of the
bastion of the castle of Baranów, the presbytery of the collegiate church of
Łowicz. The others also attributed to him are: the funeral chapel for the
chancellor Jan Zamoyski in the collegiate church of Zamość, that of a room in
the hermitage of Rytwiany, that of the chapel of St. Stanislaus Kostka in the
cathedral of Lublin
The main purpose of this topic is to combine data on inorganic and organic
constituents and to establish a "recipe" on the stuccowork of Giovanni Falconi.
The results obtained will help in the selection of materials for conservation
work.
Twenty representative samples have been collected from five important
stucco-works by Battista Falconi, which were realized in Klimontów, Krosno,
Lublin, Podkamień, Podhorce They were analyzed using chemical and
mineralogical techniques and the results interpreted with the help of art
historians in order to enlighten the artistic techniques. The characterization of
the binder, aggregate and organic fractions wascarried out through optical
microscopy, scanning electron microscopy with microprobe, Xray powder
diffraction, and other chemical analyses. The standard results obtained in the comparative analysis of results got from
remaining decorations. For all examined decorations the same materials were
applied, namely: the carbonate of calcium, gypsum and sand.
The differences concern the proportion of individual components and the
occurrence of organic additives. The decorations, attributed to the artist by
historians of art on basis of similarities of elements differ to a small degree only,
the larger number of differences appears for moulding attributed mistakenly.
My investigations permitted to establish qualitative and quantitative
composition applied through moulding workshop of Giovanni Battista Falconi.
The obtained results lets us see the differences between his work and that
of other artists.
The prepared material and investigation proposals will allow researchers to
examine other stucco decorations in Poland.
Keywords PL
Falconi Giovanni Battista
sztukaterie
Keywords EN
Falconi Giovanni Battista
stucco
Statistics
Klimek, B. (2018). Warsztat sztukatorski Giovanniego Battisty Falconiego. https://hdl.handle.net/20.500.14629/469

Files
warsztat.pdf
PDF 6.26 MB
Licence
Except as otherwise noted, this item is licensed under the Attribution-ShareAlike licence 4.0
Accessibility issue?Request a WCAG-compliant file
Publication available in collections: