Warsztat sztukatorski Giovanniego Battisty Falconiego

dc.abstract.enGiovanni Battista Falconi - stucco artist and sculptor. He was active between 1630 and 1658 in Poland. On November 13th 1639 he received the act of “servitoriat” from King Władysław IV. The material and stucco in Giacomo Falcony’s technique has not been properly researched. Contemporary documents and notarial deeds, which allowed to establish "historical technologies" of most of Falconi's decorations, materials and technologies used by Falconi are not known. The first documented work is the stucco decoration of the collegiate in Klimontów. He was invited by the great chancellor Jerzy Ossoliński before 1647. In 1647 Stanislaw Oświęcim, commissioned him to decorate the family chapel at the Franciscan’s church in Krosno. This is one of the best decorative complexes of Falconi. In the years 1654-58 Falconi decorated Tyszkiewicz chapel at the Dominican’s church in Lublin, of which he himself had designed the interior architecture. On the basis of these documented works, other decorations are attributed to Falconi, recognizably thanks to the typicality of his formal repertoire and to the ways of execution: the vault of the chapel of S. Carlo Borromeo in the church of Niepołomice, that of the chapel of S. Dominic in the church of Podkamieńand later the decorations of the Podhorce castle chapel for Koniecpolski, the vault of the presbytery of the church of the Piarist‘s Fathers in Rzeszów, the vault of the one chapel S. Trinity in the church of Ss. Pietro e Paul in Kraków, that of the bastion of the castle of Baranów, the presbytery of the collegiate church of Łowicz. The others also attributed to him are: the funeral chapel for the chancellor Jan Zamoyski in the collegiate church of Zamość, that of a room in the hermitage of Rytwiany, that of the chapel of St. Stanislaus Kostka in the cathedral of Lublin The main purpose of this topic is to combine data on inorganic and organic constituents and to establish a "recipe" on the stuccowork of Giovanni Falconi. The results obtained will help in the selection of materials for conservation work. Twenty representative samples have been collected from five important stucco-works by Battista Falconi, which were realized in Klimontów, Krosno, Lublin, Podkamień, Podhorce They were analyzed using chemical and mineralogical techniques and the results interpreted with the help of art historians in order to enlighten the artistic techniques. The characterization of the binder, aggregate and organic fractions wascarried out through optical microscopy, scanning electron microscopy with microprobe, Xray powder diffraction, and other chemical analyses. The standard results obtained in the comparative analysis of results got from remaining decorations. For all examined decorations the same materials were applied, namely: the carbonate of calcium, gypsum and sand. The differences concern the proportion of individual components and the occurrence of organic additives. The decorations, attributed to the artist by historians of art on basis of similarities of elements differ to a small degree only, the larger number of differences appears for moulding attributed mistakenly. My investigations permitted to establish qualitative and quantitative composition applied through moulding workshop of Giovanni Battista Falconi. The obtained results lets us see the differences between his work and that of other artists. The prepared material and investigation proposals will allow researchers to examine other stucco decorations in Poland.
dc.abstract.plProblem warsztatu Falconiego nie został dotychczas rozwiązany, a obecny stan wiedzy opiera się na analizach stylistyki prowadzonych przez historyków sztuki. Przy braku dokumentów archiwalnych pojawia się problem przypisania warsztatowi Falconiego pewnych realizacji, a w dostępnych opracowaniach brak jest zgodności, a pewne informacje budzą wiele wątpliwości i pytań. Wobec skromnych źródeł pisanych i określonych zasad ówcześnie obowiązujących, istnieje potrzeba poszerzenia dotychczasowej wiedzy o wyniki badań materiałów, technologii i techniki wykonania poszczególnych elementów dekoracji. Głównym problemem badawczym było określenie specyfiki warsztatu sztukatorskiego Giovanniego Battisty Falconiego w oparciu o analizę wykonanych przez niego dekoracji. Realizacja tego zadania była możliwa przez sprawdzenie, czy istnieje możliwości określenia cech charakterystycznych dla warsztatu Falconiego na podstawie analizy wybranych dekoracji sztukatorskich, a następnie czy można zweryfikować wcześniejsze badania historyków sztuki poprzez analizę warsztatu. Na podstawie badań i analiz samych dekoracji sztukatorskich udało się w przybliżeniu odtworzyć technologię przygotowania zapraw oraz technikę wykonania sztukaterii warsztatu Falconiego. Scharakteryzowano pod względem mineralogiczno-petrograficznym wszystkie zaprawy sztukatorskie, a także starano się określić stosowane domieszki organiczne. Na podstawie badań określono zależności między składem zaprawy, a techniką wykonania, różne składy zapraw były stosowane do elementów modelowanych w świeżej zaprawie i do elementów odciskanych z formy. Jednak podstawowym zadaniem wykonanych analiz stylistycznych dekoracji i badań fizykochemicznych było pozyskanie i pogłębienie wiedzy mającej istotne znaczenie dla określenia specyfiki warsztatu Falconiego. Jako kryterium do przeprowadzenia analizy porównawczej posłużyły cztery elementy, które charakteryzują warsztat: indywidualna forma dekoracji sztukatorskiej, materiały i technologia przygotowania zapraw oraz technika wykonania sztukaterii. W celu udowodnienia twierdzenia o możliwości określenia cech charakterystycznych dla warsztatu Falconiego na podstawie analizy dekoracji sztukatorskich, wytypowano grupę główną, do której zaliczono dekoracje mające potwierdzenie źródłowe: Klimontów, Krosno i Lublin – Dominikanie. Wykonane badania potwierdziły słuszność przyjętego w niniejszej pracy założenia o przestrzeganiu receptury na przygotowanie zaprawy, podczas wykonywania dekoracji sztukatorskiej w warsztacie sztukatorskim Falconiego, (rodzaj, sposób przygotowania i proporcje składników). Wynika stąd możliwość odróżnienia sztukaterii warsztatu Falconiego od dekoracji wykonanych przez innych sztukatorów i zapraw oryginalnych od późniejszych uzupełnień. W tym celu mając wyniki wzorcowe wykonano analizę porównawczą wyników. uzyskanych z pozostałych dekoracji. Dla wszystkich badanych dekoracji stosowano takie same materiały: węglan wapnia, gips i piasek. Różnice dotyczą proporcji poszczególnych składników i występowania dodatków organicznych. Dekoracje, przypisane przez historyków sztuki na podstawie podobieństw stylistyki różnią się jedynie w niewielkim stopniu, większa ilość różnic pojawia się dla sztukaterii przypisanych jedynie hipotetycznie, a w czasie kolejnych analiz odrzuconych. Badania wykonane w pracy pozwoliły ustalić jakościowy i ilościowy skład zapraw zastosowanych przez warsztat Giovaniego Battisty Falconiego. Uzyskane wyniki zachęcają do dalszych prac nad określeniem analogii lub różnic, w przypadku badań obiektów o różnych proweniencjach warsztatowych, a także nad poziomem twórczości wybranych artystów w stosunku do innych warsztatów. Sporządzony materiał tworzy podstawy do dalszych badań na sztukatorstwem oraz analiz porównawczych dekoracji na terenie kraju.
dc.contributor.authorKlimek, Beata
dc.date.accessioned2024-10-23T12:36:49Z
dc.date.available2024-10-23T12:36:49Z
dc.date.issued2018
dc.format.typeapplication/pdf
dc.identifier.isbn978-83-7947-337-3
dc.identifier.old13217
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14629/469
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.pubinfoLublin
dc.publisher.ministerialPolitechnika Lubelska
dc.rightsCC-BY-SA-4.0
dc.subject.enFalconi Giovanni Battista
dc.subject.enstucco
dc.subject.plFalconi Giovanni Battista
dc.subject.plsztukaterie
dc.subtypeMonograph
dc.titleWarsztat sztukatorski Giovanniego Battisty Falconiego
dc.typeBook
dspace.entity.typePublication
Files

Original bundle

Name:
warsztat.pdf
Size:
6.26 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Licence:
CC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Description:
Pliki z importu
Publication available in collections: