Dynamiczne obciążenie zawiesi generowane podczas jazdy zestawu transportowego z napędem własnym po trasie kolejki podwieszonej w wyrobisku
| dc.abstract.en | The objective of this study was to determine the values of forces transferred through suspension chains of a suspended monorail track during the drive of a self-powered diesel transportation system. The presented issue is vital due to tendencies to increase the loading weight transported by the means of horizontal transport in mines. Moreover, in the cases laid down by the law it is required to calculate the maximum forces carried by the heading support. Theoretical analyses of static load on suspension elements (trolleys and rails) of the track, then verified by the means of direct measurements of the forces occurring in each leg of the suspension chain. Using sensors located on a section of the track longer than drivetrain of suspended monorail also allowed one to compare the maximum joint reactions in suspension chains and the calculated values. As a result of the research conducted it was stated that the values of the dynamic forces in suspension chains are influenced by the heaviest trolley as well as the fact of its movement. According to the theoretical models, force in certain suspension chains increased along with the angle at which the suspension chain was mounted. Independent variables such as speed and the direction of the travel of the system (decline/incline) had a less significant influence on occurrence of forces in suspension chains. Increasing the total weight of the system and therefore increased drive force acting along the track did not have a significant influence on the load of suspension chains. A smaller amplitude of changes to the forces in suspension chains for higher speeds of the system. Dynamic load of the suspension chains can be calculated based on the solutions of the statistical problems corrected by the determined coefficient. | |
| dc.abstract.pl | Celem pracy było określenie wartości sił przenoszonych przez zawiesia trasy kolejki podwieszonej w czasie przejazdu zestawu z napędem spalinowym. Podjęty problem jest ważny z powodu tendencji zwiększania masy ładunku przewożonego środkami transportu poziomego w kopalniach. Ponadto, w przypadkach określonych przepisami prawa, wymagane jest obliczenie wartości maksymalnych sił przenoszonych na odrzwia obudowy wyrobiska. Przeprowadzono teoretyczne analizy statycznego obciążenia elementów zawieszenia (poczynając od wózków i szyn) trasy, które następnie weryfikowano w trakcie bezpośrednich pomiarów sił występujących w poszczególnych cięgnach zawiesi. Dzięki opomiarowaniu zawiesi czujnikami siły na odcinku trasy dłuższym niż długość ciągnika kolejki podwieszonej, możliwe było również porównywanie maksymalnych łącznych reakcji w zawiesiach do wartości obliczonych. W wyniku badań stwierdzono, że na wartości sił dynamicznych generowanych w zawiesiach ma wpływ masa najcięższego wózka oraz sam fakt jego przemieszczania się po trasie. Zgodnie z modelami teoretycznymi, siła w konkretnym zawiesiu była tym większa im większy był kąt, pod którym było ono zamontowane. Zmienne niezależne, takie jak: prędkość i kierunek jazdy zestawu (po upadzie/ wzniosie), miały mniejszy wpływ na generowanie siły w zawiesiach. Zwiększenie całkowitej masy zestawu oraz związane z tym większe wartości siły napędowej, działającej w kierunku wzdłuż trasy, nie miały istotnego wpływu na obciążenie zawiesi. Zaobserwowano mniejszą amplitudę zmian sił w zawiesiach dla większych prędkości przejazdu zestawu. Obciążenie dynamiczne zawiesi można wyliczać w oparciu o rozwiązania zagadnień statycznych skorygowane o współczynnik, którego wartość wyznaczono. | |
| dc.contributor.author | Drozd, Kazimierz | |
| dc.contributor.author | Nieoczym, Aleksander | |
| dc.date.accessioned | 2024-10-23T12:38:14Z | |
| dc.date.available | 2024-10-23T12:38:14Z | |
| dc.date.issued | 2020 | |
| dc.format.type | application/pdf | |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7947-426-4 | |
| dc.identifier.old | 13558 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14629/532 | |
| dc.language | pl | |
| dc.language.other | en | |
| dc.pubinfo | Lublin | |
| dc.publisher.ministerial | Politechnika Lubelska | |
| dc.rights | CC-BY-SA-4.0 | |
| dc.subject.en | mine transportation | |
| dc.subject.en | desel monorail | |
| dc.subject.en | decline | |
| dc.subject.en | incline | |
| dc.subject.en | suspension chain | |
| dc.subject.pl | transport w kopalni | |
| dc.subject.pl | kolejka spalinowa | |
| dc.subject.pl | upad | |
| dc.subject.pl | wznios | |
| dc.subject.pl | zawiesie | |
| dc.subtype | Monograph | |
| dc.title | Dynamiczne obciążenie zawiesi generowane podczas jazdy zestawu transportowego z napędem własnym po trasie kolejki podwieszonej w wyrobisku | |
| dc.type | Book | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| Files | ||
| Publication available in collections: |